Při užívání nástrojů AI při procesu tvorby reklamy klientům odpovídá za konečný výsledek agentura
Ochrana dat a obchodní tajemství
- Většinou zatím není užívání nástrojů AI specificky upraveno ve smlouvách ani v dohodnutých individuálních zadáních mezi agenturami a klienty
- Využití většiny nástrojů AI tedy prozatím není předmětem specifické regulace a jejich ověření z pohledu uživatelů jsou velice omezená.
- AKA proto nedoporučuje při práci s nástroji AI používat citlivé informace klientů, např. obchodní tajemství či osobní údaje apod.), na něž se vztahují zvláštní ochrany dle příslušných právních předpisů
- Pokud agentura sdílí s provozovatelem příslušného nástroje AI citlivé informace klienta, měla by ověřit podmínky použití vybraného nástroje AI (zdali nástroje garantují dostatečnou ochranu takových informací) v rozsahu příslušných právních předpisů či dohody s klientem.
- Rozhodující je vždy postoj klienta
- Agentura by měla ověřit také podmínky ochrany nejen mezi jednotlivými nástroji AI, ale také jejich konkrétní verzi,
- Agenturám vůbec nedoporučujeme pro služby klientům používat nástroje AI určené pro spotřebitele
Autorskoprávní aspekty
- Současná právní úprava v ČR nepovažuje umělou inteligenci za autora vygenerovaného výstupu
- Zatím není legislativně určeno, zdali se k výstupu vygenerovanému AI váží nějaká autorská práva
- Možnost výstupy dále vyžívat a poskytovat oprávnění k jejich užití třetím osobám se liší zejména v závislosti na licenčních podmínkách platných pro jednotlivé nástroje AI
- Smluvního klienta by měla agentura před využitím nástrojů AI informovat o možném využití těchto technologií a příslušných nástrojů AI
- Ke smlouvě je v každém případě doporučeno uzavřít dodatek, který specifikuje podmínky použití AI a především licenční klauzuli
- U nových smluv doporučujeme výslovně uvést, že při zpracování požadavků klienta mohou být využity nástroje AI a za jakých podmínek
- Přání klienta ohledně ne/používání nástrojů AI by měla agentura respektovat
- AKA doporučuje agenturám maximální transparentnost při využívání nástrojů AI agenturou ve vztahu ke klientovi
* doporučeno Asociací komunikačních agentur (AKA) a KMVS, advokátní kanceláří, s.r.o.
Pokud máte zájem o stažení letáku, pak jej najdete zde 👉 Doporučení AI_AKA_KMVS 18.10.2023