11. 12. 2025
Effie 2025
Letošní slavnostní vyhlášení soutěže Effie Czech Republic, kterou vyhlašuje Asociace komunikačních agentur (AKA) a v níž rozhoduje především efektivita, ale i kreativita přihlášených prací, proběhlo 10. prosince v pražské Lucerně. Celkem bylo během večera uděleno 45 cen, z toho osm zlatých.
Kategorií s nejvyšším počtem oceněných prací se stal Sportovní marketing, předáno v ní bylo šest cen. Nejvíc trofejí si ze slavnostního večera v pražské Lucerně odnesli dva zadavatelé: Česká spořitelna a Česká asociace pojišťoven.
Dopad dlouhodobé spolupráce
Podle organizátorů bylo pro značky i agentury velkým úspěchem už jen to, že se probojovaly do finále. Letošní počet přihlášek byl totiž rekordní a vyšplhal se až na číslo 117. Zajímavý letos byla také výraznější souvislost mezi délkou spolupráce klienta s agenturou a přítomností na shortlistu.
„Těší nás, že se potvrzuje pozitivní vliv dlouhodobého partnerství mezi agenturami a klienty. Zatímco loni se na shortlist Effie dostávaly kampaně s průměrnou délkou spolupráce 6,5 roku, letos je to již sedm let. Právě stabilní vztahy se zadavateli často vedou k hlubšímu porozumění značce, odvážnějším strategiím a měřitelně efektivnějším kampaním,“ doplňuje Petra Jankovičová, prezidentka AKA a ředitelka agentury Triad Prague.
Proud: kreativita i data
Nejvyšší ocenění Grand Prix získala kampaň agentur VCCP a Publicis Group spolu s Btl Partner & Media pro Plzeňský Prazdroj k uvedení nového ležáku Proud. Vedle početné poroty, v níž zasedlo 40 odborníků, projekt zaujal také Sdružení pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, které mu přiřklo ocenění v kategorii Nejlepší využití dat, jejímž je garantem.
„Ocenění značka Proud získala za komplexní a inspirativní práci s daty, která byla organickou součástí strategického myšlení i kreativního procesu. Projekt ukazuje, jak lze dostupná fakta využít k formulaci jasných cílů, sestavení silné strategie a přesvědčivému prokázání efektu v širších tržních souvislostech. Přístup týmu je profesionální, analyticky ukotvený a současně autentický – přesně takový, jaký by měl stát v základu efektivní komunikace,“ říká k úspěchu kampaně Hana Huntová, ředitelka SIMAR.
Projekt Proudu si kladl za cíl oslovit mladší cílové skupiny ve městech. Vzniklo tak nové pivo a s ním nový chuťový zážitek, nová značka, identita, inovativní design vratné lahve i odvážná kampaň. Plzeňskému Prazdroji se podařilo díky efektivní a kreativní práci napříč celým marketingovým mixem během jednoho roku zvrátit negativní trend a otevřít nový pivní segment. Práce byla rovněž velmi kladně hodnocena ve speciální kategorii, kterou má v rámci Effie na starosti porota složená z kreativců Art Directors Clubu.
Kvalita výkonu roste
Zadavateli s nejvyšším počtem trofejí se v letošní Effie Awards Czech Republic staly Česká spořitelna a Česká asociace pojišťoven (ČAP). Obě společnosti, které s agenturami spolupracují dlouhodobě, získaly za své projekty shodně jednu zlatou, tři stříbrné a dvě bronzové ceny.
Oceněnými pracemi České spořitelny jsou „Nejstarší banka dostala nejmladší board“ od VML Czechia a WPP Media a kampaň k uvedení limitované edice svítících platebních karet od VML Czechia a Wavemaker. ČAP si vysoutěžila trofeje Effie za kampaň „Drogy jsou zkratky“ upozorňující na nebezpečí řízení vozidel pod vlivem návykových látek, a tak za třetí pokračování Národního dne beze spěchu, vše z dílny agentur McCann Prague a Hero&Outlaw. První zmíněná kampaň obsadila příčku nejvyšší také v letošní zcela nové kategorii Positive Change.
„Gratuluji všem oceněným, a ano, i shortlist je ocenění. Zdůrazňuji to proto, že kvalita přihlášek je rok od roku lepší, datová evidence kvalitnější, a tudíž musí být i poroty přísnější. Jsme přesvědčeni, že je Effie věrným zrcadlem trhu, a proto máme radost, že kvalita výkonu v branži roste,“ doplňuje k výsledkům Ondřej Novák, projektový manažer Effie Czech Republic a výkonný ředitel Asociace mediálních agentur (ASMEA).
Speciální ocenění
Vedle ceny SIMAR byly v rámci slavnostního vyhlášení udělena také tři další speciální ocenění. Trofej společnosti Google za Nejlepší využití YouTube získala kampaň „Patchmania“, kterou vytvořil tým z L’Oréal Česká republika a z agentur Wavemaker Czech, Lavo Productions, Publicis Groupe a WS Czech. Cenu Active za nejlepší využití rádia putovala do společnosti Mondelez za kampaň s Milkulášem od agentur Ogilvy, Hogarth Worldwide a Publicis Groupe. Třetí cenou je Prima Video Awards a uděluje ji skupina Prima. Letos ji nejvíce oslovila kampaň „Když myslíte na dům nebo zahradu, slyšíte Bauhaus“ pro společnost Bauhaus od Knowlimits Group.
„Effie každoročně ukazuje, že za nejúspěšnějšími kampaněmi stojí důsledná práce s daty, disciplína, ale také odvaha a výrazná kreativita. Letošní ročník znovu potvrdil, jak zásadní roli hraje v našem oboru důvěra a že trvalá spolupráce mezi agenturami a zadavateli přináší výsledky, které obstojí nejen před porotou, ale především v byznysu,“ dodala Radana Čechová, výkonná ředitelka AKA.
Partnery letošního ročníku Effie Czech Republic 2025 stejně jako slavnostního vyhlášení v pražské Lucerně se staly společnosti Google, FTV Prima, Active Radio, ResSolution Group, Ipsos, Kantar, SIMAR, Westfield Rise a C&See. Mediálním partnerem je týdeník o komerční komunikaci Marketing & Media.
Kompletní výsledky letošního ročníku Effie, stejně jako ročníků předchozích najdete na zde.