První ocenění v Effie 2025 uděleno, známe speciální cenu Art Directors Clubu

25. 11. 2025

Effie 2025

Foto z hodnocení: (zleva) Václav Pruner (WMC Grey), Klára Palmer (DDB Prague), Pavel Sobek (Boomerang Communication), Petra Jankovičová (AKA a Triad Prague), Jana Valenčíková (ADC), Dajana Szekelyová (Zaraguza), Rado Jankovič (Triad Prague).
První ocenění v Effie 2025 je uděleno. Speciální cenu Art Directors Clubu získává komunikační kampaň České spořitelny Nejstarší banka ma nejmladší board.

Nejkreativnější kampaní letošního ročníku Effie Czech Republic je komunikační projekt České spořitelny „Nejstarší banka má nejmladší board“ přihlášený agenturou VML. Jednoznačně se na tom shodla speciální porota Art Directors Clubu, která ocenila především odvahu velké značky jít za hranice běžné akviziční kampaně.

Porota složená z řad předních českých kreativců z Art Directors Clubu (ADC) vybírala z prací přihlášených do letošní české Effie ty, které přinášejí výsledky a zároveň jsou postavené na originálním kreativním nápadu. Vítěz speciálního ocenění ADC Best of Creativity, které je již poněkolikáté udělováno v rámci spolupráce ADC a Asociace komunikačních agentur (AKA), byl vyhlášen 25. listopadu na Effie Stage konference Forum Media 2025.

Speciální cenu za kreativitu letos získala Česká spořitelna za kampaň „Nejstarší banka má nejmladší board“ z dílny agentury VML.

Vedle nejvýše oceněné práce porota vyzdvihla další tři kampaně. Čestné ocenění získal Plzeňský Prazdroj a agentura VCCP za kampaň „Obrátili jsme proud českého piva“, Česká asociace pojišťoven a agentura McCann Prague za projekt „Drogy jsou zkratky“ a také společnost Mastercard s agenturou Good Game za kampaň „Jak cinkačka vycinkala rekordní prodeje“.

V porotě ADC letos zasedli Rado Jankovič (Triad Prague), Klára Palmer (DDB Prague), Pavel Sobek (Boomerang Communication), Dajana Székelyová ( Zaraguza) a Václav Pruner (WMC Grey). Jury vybírala vítěze ve dvoukolovém hodnocení. Nejprve vybírala postupující práce z přihlášek, které se v rámci Effie probojovaly na shortlist hlavní soutěže. Ve druhém kole pak osobně diskutovala o 17 kampaních, z nichž zvolila vítěze.

Porotci se shodli na tom, že většina jimi hodnocených kampaní představují kvalitně odvedenou práci, rozhodujícím kritériem pro vítězství byla ovšem originalita nápadu.

Cenu za nejkreativnější kampaň si odnesla Česká spořitelna, která projektem Future Mindset Board chtěla oslovit vysokoškoláky způsobem, který odráží hodnoty i ambice generace Z.

Počin České spořitelny patřil k favoritům každého porotce, možná právě proto, že jen těžko najdete starší kampaně, které by se jí podobaly. Přesto se do ní pustila tak robustní instituce, jako je Česká spořitelna. Dokázala tím, že na nevšední nápady tu prostor je – a co je nejlepší: že opravdu fungují,“ komentuje výběr vítěze Rado Jankovič, šéf kreativity agentury Triad Prague.

Jeho kolegyně z poroty Klára Palmer, která pracuje jako šéfka kreativity v agentuře DDB Praha, zase vyzdvihuje odvahu zadavatele. „Česká spořitelna si dlouhodobě, a hlavně úspěšně buduje pozici odpovědné banky se silnými hodnotami. Projekt Nejstarší banka má nejmladší board dokazuje, že nejde jen o komunikaci jako takovou, ale o celkový přístup. Ukazuje, že vše, co říkají, tak opravdu myslí. Nebojí se otvírat témata, která jsou pro jiné nebezpečná, protože by to znamenalo, že ‚střílí‘ do vlastních řad. Ocenili jsme nejen originalitu nápadu, ale i fakt, že se povedlo ho zrealizovat a ukázat tak směr ostatním.”

Cenu ADC Best of Creativity vyhlásila prezidentka AKA a CEO agentury Triad Prague Petra Jankovičová se členy výboru ADC Miky Karasem (Etnetera Motion) a Romanem Biathem (Zaraguza) na Effie Stage konference Forum Media 2025. „V AKA nám záleží na tom, aby se aktéři na trhu propojovali a společně posouvali celý obor, a proto mám z této již dlouhodobé spolupráce s ADC velkou radost,“ říká Jankovičová. „Naším společným cílem je prokazovat, že kreativita prodává a přináší měřitelné výsledky. O tom je Effie a toto společné ocenění obzvlášť.“

Členové ADC o svém favoritovi, tedy vítězi ADC Best of Creativity v rámci soutěže Effie, rozhodli, aniž by znali konečné výsledky celé soutěže Effie. Zda se hlavní porota soutěže, v níž zasedají zástupci výzkumných, mediálních a reklamních agentur společně se stratégy i zadavateli, shodne s kreativci z ADC, bude zřejmé až při na slavnostním galavečeru 10. prosince 2025.

Podrobnosti k oceněným projektům a komentáře porotců se dozvíte v kompletní tiskové zprávě ZDE.