Úterní Brand Safety Academy je úspěšně za námi. Boj s dezinformacemi stojí 78 miliard dolarů ročně

21.4.2023
AKA

Další rok, další Brand Safety Academy je za námi. Letos v pořadí třetí ročník každoroční akce nabídl ještě více praktických tipů ze zákulisí mezinárodních značek a organizací zabývajících se tematikou dezinformací a značek.

Dne 18.4. jsme si ve třech blocích plných nejrůznějších přednášek spolu s našimi hosty předávali tipy o tom, jak bojovat proti dezinformacím a jak chránit dobré jméno značky. Novinky ze světa boje proti dezinformacím a ochrana značky jako součást ESG (environmental, social and corporate governance) byly hlavními tématy úterního setkání. kazy dezinfowebů nepomáhají, zásadní je zastavit jejichfinancování. Již třetí ročník konference pořádané Asociací komunikačních agentur (AKA) ve spolupráci s Fakultou sociálních věd Univerzity Karlovy představil hrozby, výzvy i doporučení expertů.

Mezi lety 2016 a 2019 se množství odhalených dezinformačních článků zdvojnásobilo na více než 181 tisíc.Odhadovaný měsíční příjem českého dezinformačního webu je 190 tisíc a plyne zejména z darů a z reklamy. Inzerovat v negativním kontextu smyšlených informacípřitom může závažně a nenávratně poškodit reputaci značky. Stačí k tomu jeden hoax o produktu, jedna dezinformace o vedení, jedna lež o hodnotách.

Zásadní informace, kterou jsme se letos dozvěděli, je, že do boje s dezinformacemi investujeme 78 miliard dolarů ročně. Ochrana značky je proto velmi důležitá.

Podle nejnovějšího výzkumu společnosti KANTAR tráví Češi průměrně až 72 minut denně sledováním událostí kolem sebe. Zajímavě se vyvíjí zdroje informací – zatímco televizní zpravodajství zůstává důležité, online média a sociální sítě od roku 2016 signifikantně získávají na významu jako primární zdroje informací. Tento trend nutí veřejnost přehodnotit způsoby ověřování informací, protože klasické metody používané tradičně organizovanými médii již nemusí být dostatečné,“ uvádí prezidentka Asociace komunikačních agentur, Petra Jankovičová, a pokračuje: Ačkoli na jaře 2022 byly na výzvu vlády zablokovány nejzásadnější dezinformační weby a v přípravném procesu je i zákon o dezinformacích, zákazy tento problém nemohou zcela vyřešit bez zodpovědného jednání firem. Tedy bez zastavení přísunu peněz z jejich reklamních rozpočtů.

Poznat, co je pravda a co lež, je pro Čechy stále obtížnější. Roman Čihalík ze spolku NELEŽ, který se zabývá výskytem dezinformací, spolupracuje s více než 200 značeka spolu s mediálními a komunikačním agenturami se snaží chránit jejich dobré jméno, upozorňuje: V současnosti je pouze 56 % obyvatel Česka přesvědčeno, že v mediálním prostoru dokáže rozpoznat dezinformace. To je čtvrtá nejnižší hodnota v rámci Evropské unie.

Moc děkujeme všem přednášejícím – Janu Sudovi, Jindřichu Oukropcovi, Janu Kloudovi, Romanu Čihalíkovi, Anně Shakhdinarian, Janu Losovi, Petře Dolejšové, Davidu Velechovskému, Marku Bačovi, Michalu Vlasákovi a Matoušovi Fickovi.

Další velké díky patří prezidentce AKA Petře Jankovičové, která nás celým dnem provedla, a účastníkům za skvělý den plný nepostradatelných insightů. Po přednáškách jsme všem zúčastněným navíc darovali manuál Pět zásad pro bezpečnou značku a certifikát.

V rámci BSA jsme měli možnost seznámit se i s právním minimem a s těmi, kteří vám v případě nouze rádi pomohou. Akademie je určená všem strážcům a budovatelům značek jak na straně klienta, tak v agenturách, tedy brand, marketingovým i social media managerům & CMO, specialistům na PR a public affairs, stratégům, digitálním specialistům a community managerům. A taky všem z oborů marketingu a komunikace, kteří chtějí rozšiřovat své obzory.

Už se těšíme na další setkání.

Více informací v tiskové zprávě zde