31. 7. 2025
Novinka
Tendr jako ztrátový byznys pro všechny
Agentury i klienti ztrácí čas, peníze i talent. „Klienti by také měli počítat. A neměli by počítat jen to, co vidí v tabulce s cenami agentury, ale měli by si umět spočítat, kolik je to stojí na jejich vlastních zdrojích. To znamená na jejich vlastních lidech, na tom, že musí neustále dokola zadávat brief, a tak dále. Protože i to je drahé,“ uvádí v aktuálním díle podAKAstu k tématu tendrování Petra Jankovičová, prezidentka AKA.
Tendr na nový byznys zapojí v průměru 8 lidí na 48 hodin, obhajoba stávající spolupráce pak 5 lidí na 44 hodin. Jenže 6 z 10 vítězných konceptů se nikdy nerealizuje. A to vše se děje při průměrné marži českých agentur pouhých 4,8 %, daleko pod udržitelným standardem.
AKA vyzývá k odpovědnému tendrování
Výsledky studie potvrzují i hlasy z trhu. Zadavatelé jako T-Mobile, ČSOB nebo Tchibo říkají, že to jde i jinak: tendrovat méně často, s jasným důvodem a v duchu partnerství. AKA proto apeluje na klienty, aby výběrová řízení plánovali uvážlivě, transparentně a s realistickými očekáváními. Pomoci jim k tomu může metodika Férového tendru: https://www.ferovytendr.cz.
Negativní dopady jdou dál než jen do rozpočtů
„Agentury v tendrech často pracují na fiktivních zadáních, která nikdy nespatří světlo světa. To znamená, že reálné peníze i energie se promrhají bez jakéhokoli dopadu. Představte si, co by se dalo vytvořit, kdyby stejné zdroje směřovaly do skutečných kampaní – takových, které značce opravdu něco přinesou. Nebo třeba do vzdělávání, do lidí, do inovací… zkrátka do věcí, které dávají smysl,“ říká Petra Jankovičová.
Podle průzkumu EACA je duševní zdraví druhým největším problémem agenturního prostředí. Přetížení, frustrace z práce „do šuplíku“ i ztráta motivace jsou častým důsledkem špatně vedených tendrů. Dlouhodobá spolupráce přitom přináší větší efektivitu i návratnost investic potvrzují to i data o úspěšných kampaních ze soutěže Effie.
Cesta vpřed: transparentnost, důvěra a dlouhodobost
AKA bude nadále jednat s klienty i agenturami a podporovat změny, které pomohou kultivovat tendrovou kulturu. „Krátkodobé myšlení a podhodnocování práce agentur nikomu neprospívá,“ říká výkonná ředitelka AKA Kateřina Hrubešová. Klíčem k udržitelnému prostředí jsou férová pravidla a respekt na obou stranách.
Kompletní studie EACA (EN): ke stažení ZDE
Shrnutí nejzajímavějších poznatků ZDE
Tisková zpráva ke stažení ZDE
PodAKAst Kateřiny Hrubešové s Petrou Jankovičovou: Nepříjemné pravdy o tendrování aneb O čem se ví, ale nemluví.