Kolik opravdu stojí tendr? Nová evropská studie odhaluje skutečné náklady

31. 7. 2025

Novinka

Snímek obrazovky 2025-07-30 v 23.14.05
Asociace komunikačních agentur (AKA) upozorňuje na výsledky studie Cost of Pitching 2025 od EACA, která odhaluje zásadní neefektivitu současné praxe výběrových řízení. Do studie přispěly i české agentury a data jsou alarmující: průměrná evropská agentura utratí za tendrování přes 650 tisíc eur (16 milionů korun) ročně, přičemž více než polovina vítězných nápadů nikdy nespatří světlo světa.

Tendr jako ztrátový byznys pro všechny

Agentury i klienti ztrácí čas, peníze i talent. „Klienti by také měli počítat. A neměli by počítat jen to, co vidí v tabulce s cenami agentury, ale měli by si umět spočítat, kolik je to stojí na jejich vlastních zdrojích. To znamená na jejich vlastních lidech, na tom, že musí neustále dokola zadávat brief, a tak dále. Protože i to je drahé,“ uvádí v aktuálním díle podAKAstu k tématu tendrování Petra Jankovičová, prezidentka AKA.

Tendr na nový byznys zapojí v průměru 8 lidí na 48 hodin, obhajoba stávající spolupráce pak 5 lidí na 44 hodin. Jenže 6 z 10 vítězných konceptů se nikdy nerealizuje. A to vše se děje při průměrné marži českých agentur pouhých 4,8 %, daleko pod udržitelným standardem.

AKA vyzývá k odpovědnému tendrování

Výsledky studie potvrzují i hlasy z trhu. Zadavatelé jako T-Mobile, ČSOB nebo Tchibo říkají, že to jde i jinak: tendrovat méně často, s jasným důvodem a v duchu partnerství. AKA proto apeluje na klienty, aby výběrová řízení plánovali uvážlivě, transparentně a s realistickými očekáváními. Pomoci jim k tomu může metodika Férového tendru: https://www.ferovytendr.cz.

Negativní dopady jdou dál než jen do rozpočtů

Agentury v tendrech často pracují na fiktivních zadáních, která nikdy nespatří světlo světa. To znamená, že reálné peníze i energie se promrhají bez jakéhokoli dopadu. Představte si, co by se dalo vytvořit, kdyby stejné zdroje směřovaly do skutečných kampaní – takových, které značce opravdu něco přinesou. Nebo třeba do vzdělávání, do lidí, do inovací… zkrátka do věcí, které dávají smysl,“ říká Petra Jankovičová.

Podle průzkumu EACA je duševní zdraví druhým největším problémem agenturního prostředí. Přetížení, frustrace z práce „do šuplíku“ i ztráta motivace jsou častým důsledkem špatně vedených tendrů. Dlouhodobá spolupráce přitom přináší větší efektivitu i návratnost investic potvrzují to i data o úspěšných kampaních ze soutěže Effie.

Cesta vpřed: transparentnost, důvěra a dlouhodobost

AKA bude nadále jednat s klienty i agenturami a podporovat změny, které pomohou kultivovat tendrovou kulturu. „Krátkodobé myšlení a podhodnocování práce agentur nikomu neprospívá,“ říká výkonná ředitelka AKA Kateřina Hrubešová. Klíčem k udržitelnému prostředí jsou férová pravidla a respekt na obou stranách.

Kompletní studie EACA (EN): ke stažení ZDE

Shrnutí nejzajímavějších poznatků ZDE

Tisková zpráva ke stažení ZDE

PodAKAst Kateřiny Hrubešové s Petrou Jankovičovou: Nepříjemné pravdy o tendrování aneb O čem se ví, ale nemluví.