Férový tendr www.ferovytendr.cz – pro zadavatele a agentury v komerční sféře
Iniciativa Férový tendr je souborem doporučení založených na dlouhodobé znalosti agenturního i klientského prostředí. Doporučené principy byly a jsou konzultovány se všemi účastníky trhu a Férový tendr je stále otevřen všem názorům ze strany zadavatelů i dodavatelů v oblasti komunikace. Ambicí AKA je poskytnout návod na efektivní tendrovování. Je zcela na uvážení každé společnosti zda, a v jakém rozsahu, se jimi bude řídit. Pravidla Férového tendru nejsou právně ani jinak vymahatelná.
Férový tendr je tendr, který je potřebný. Ne vždy je třeba v případě nespokojenosti měnit hned celý (zapracovaný a zkušený) agenturní tým. Ne vždy je třeba pro výběr nové agentury absolvovat celý proces výběrového řízení.
Než se rozhodnete přistoupit k tendru odpovězte si na dvě následující otázky:
- Otázka:
Opravdu potřebujete novou agenturu? Nestačilo by odstranit drobné chyby ve spolupráci, požádat agenturu o výměnu některých členů týmu nebo pozměnit některé procesní kroky spolupráce?
Pokud to nezvládnete sami, mohl by vám pomoci odborný mentor. Můžete se kdykoli obrátit i na AKA.
- Otázka:
Jste zkušený zadavatel (s agenturou jste již spolupracovali a víte co od spolupráce očekávat)?
Pak zvolte efektivnější variantu výběru agentury než klasický tendr:
-
- Projděte si referenční projekty agentur, o kterých jste slyšeli, jejichž práce Vás zaujala, nebo se inspirujte na stránkách aka.cz. Vytypujte si přibližně 5 agentur, které na Vás na první pohled působí nejlépe.
- Pozvěte si agenturní týmy na osobní setkání – vyžadujte tým, který by pro Vás v případě uzavření smlouvy pracoval.
- Kontaktujte stávající klienty agentur a zeptejte se na spokojenost se spoluprací.
Pokud vám první tři kroky nestačí pozvěte si agentury (samostatně) na creative workshop a rozeberte konkrétní problém a způsob řešení.
Celý proces bude vždy rychlejší a levnější než klasický tendr.
Ke klasickému tendru přistupujte, jen když je to nezbytně nutné. Je to nejvíce nákladná a nejméně efektivní forma výběru partnera pro tak kreativní oblast jakou je komunikace. Pokud už k tendru přistoupíte, držte se pravidel Férového tendru.
Férový tendr je soubor zásad „best practices“ pro pořádání transparentních a efektivních výběrových řízení v komerční sféře. Férový tendr vznikl na půdě sekce Digitálních agentur pod záštitou AKA a byl konzultován se zástupci významných zadavatelů (organizace sdružující zadavatele v ČR neexistuje). Postup podle zásad Férového tendru zajišťuje efektivní výběrové řízení podle mezinárodních standardů. Na významné odchylky AKA upozorňuje a pokládá je za profesionální poklesek.
Best practices a další dokumenty najdete zde:
-
-
- Férový není tendr pro sběr nápadů, tendr za účelem snižování ceny ani častý ověřovací tendr.
- Férový je tendr, kde klient zve do strategicko-kreativní fáze smysluplný počet agentur, tedy takový počet jejichž navrhovaná řešení je schopen efektivně a detailně vyhodnotit. (doporučený počet na základě světových standardů je 5 agentur).
- Férový tendr má v zadání jasně daný alespoň hrubý rozpočet.
- Férový tendr má jasně nastavený harmonogram a počet kol výběrového řízení.
- Férový tendr má dát prostor pro osobní debrief a osobní prezentaci strategicko-kreativních výstupů.
- Férový tendr obsahuje přesnou definici konkrétních hodnotících kritérií.
- Férové je, aby na straně zadavatele i agentury byli od počátku součástí procesu „decision makeři“.
- Férový tendr neobsahuje zbytečné požadavky typu výpis z obchodního rejstříku, potvrzení o bezdlužnosti apod.
- Férovou podmínkou oboustranné exkluzivity je především dlouhodobá spolupráce.
-
Šablona vyhodnocení Férového tendru
Pro ohodnocení rizika tendru můžete použít on-line nástroj vyvinutý EACA. Pitch Evaluator je v souladu s principy Férového tendru.
Poradenství
AKA nabízí poradenství při přípravě výběrových řízení podle pravidel Férového tendru. Jde o zpoplatněnu službu prováděnou nezávislým subjektem. Získáte jistotu, že jste v souladu s best practice trhu. Upozorníme vás na rizika a nevýhody jiného postupu. V případě zájmu kontaktujete AKA na office@aka.cz
Partneři
K pravidlům Férového tendru se vedle AKA přihlásily tyto subjekty:
-
-
- AKA – Asociace komunikačních agentur
- APA – Asociace producentů v audiovizi
- APRA – Asociace Public Relations Agentur
- ASMEA – Asociace mediálních agentur
- Event Marketing Association Czech Republic (EMACR)
- KRAS – Klub reklamných agentur Slovenska
- 1.YEAR&MORE Production
- ADL Agentur
- advertia digital
- AETNA
- AG Geronimo
- ALL IN AGENCY
- APRIAMO, S.R.O.
- AutoPalace Group
- Česká spořitelna
- blcktg
- Boomerang Communication
- Blueberry
- Brothers
- Business Factory
- Clever Monitor s.r.o.
- Comtech Digital Empathy
- Czech promotion
- Česká spořitelna
- D.A.N. production, s.r.o.
- DARK SIDE
- DDB
- devx s.r.o.
- DORLAND
- Elite Solutions
- ENTRE
- Europe Easy Energy
- EVENTISIMO
- Fairy Tailors
- FCB Czech
- Fragile
- Found Design
- Garp Integrated
- Grafické studio Protein
- Geometry Prague
- Grizzlink, s.r.o.
- Havas Worldwide Digital Prague
- HTTPOOL
- Inveo.cz
- INTUO s.r.o.
- JCHP s.r.o.
- Klan
- KNOW HOW solutions s.r.o.
- KINDRED
- Kristián
- kytary.cz
- Labstore
- Leemen Concept
- Leo Burnett Praha
- Liquid Design s.r.o.
- Magnas Creative
- MADE BY VACULIK
- MamiArt
- Marketup
- Media AGE
- Manaworld Creative
- Marketing Makers
- MARCO BBN Czech Republic
- MARK/BBDO
- McCann Prague
- MOMENTUM
- MOTYL MEDIA s.r.o.
- NETVOR s.r.o.
- New Wave s.r.o.
- Ogilvy
- Ogilvy One
- Ogilvy (Performance marketing)
- ONYX group
- Peppermint
- PR PA RT NE RS
- PG Group, a.s.
- Promotion Factory ČR
- PROXIMITY
- Publicis Prague
- Refresh
- Saatchi & Saatchi Prague
- Scholz&Friends
- SYMBIO Digital
- Swimming Pool
- Triad Advertising
- TF Media Company s.r.o.
- TWDC Prague s.r.o.
- Unreal Visual s.r.o.
- VCCP
- VISIBILITY DIGITAL s.r.o.
- VMLY&R
- WELLEN
- WMC/GREY
- Wunderman
- Wunderman Digital
- WebMotion
- Zaraguza
-